sunnuntai 27. tammikuuta 2013

Täysnutrauksesta osanutraukseen

Sinne se kolme viikkoa sitten hurahti, niin nopeaa ettei ehtinyt kissaa sanoa. No oikeastaan ehti sanoa ja monta kertaa, mutta aika on kyllä mennyt VLCD:llä todella nopeaa. Suurin syy vauhtiin on varmasti ollut ketoosi ja piristävät vaakanäkymät. Tänään alkoi aamulla osanutraus tai minun mittapuulla sanottuna Nutraustaso 2 , tarkoittaen siis kolmea Nutrilett ateriankorviketta päivässä ja lisäksi kevyttä ruokaa niin, että kokonaiskalorimäärä päivässä on 1200kcal. Nutraustaso 2 laajemmin kerrottuna aiemmassa blogissa.

Nutraus ei siis ole dieetti tai kuuri vaikka monet näin haluavat uskoa. Tämä on enemmänkin uusien elämäntapojen opettelemista, missä alkuun saa halutessaan tehdä laihdutusspurtin. Nutraaminen sopii myös sellaisille jotka haluavat pudottaa vaikka vain pari kiloa.

On jonkin verran pyörittelemistä siinä, että mitä Nutrilett tuotteilla korvaa, koska tällä hetkellä tekisi mieli korvata kaikki. Edellisessä kirjoituksessa on kuitenkin raakaversio tämän päivän ruokalistasta, löysin muutamia juttuja mitä halusin syödä.

Monet ovat kyselleet, että mitä silloin osanutrauksella sitten voi syödä, niin minä suosin kyllä edelleen kasviksia. Kannattaa pyöritellä omia valintoja ruokapäiväkirjassa, niin oppii hahmottamaan sen minkälaisia määriä voi yhdellä aterialla syödä. Itse suosin keventäjät ruokapäiväkirjaa siitä syystä, että sinne voi itse lisätä Nutrilett tuotteet, jolloin ei tarvitse kikkailla mitään ravintoainetietojen kanssa.
 Jaan kyllä ruokapäiväkirjat tältä viikolta täällä blogissa ja linkin jaan aina Nutrilett-Sanni facebooksivulla. Tänä iltana pitäisi tehdä huominen menu valmiiksi.
Huomenna todennäköisesti paahtopaistisalaatti, koska paistoin tänään Pirkanpaahtopaistin uunissa mistä riittää hyvin perheelle syötävää pariksi päiväksi. Uunilohta on myös tulossa, koska se on terveellistä ja sopii hyvin salaattiin. Pakasteesta löytyy findus vihannessekoituksia, mustikoita ja katkarapuja. Täysjyväversiot löytyvät pastasta, riisistä ja leivästä.
 
Muutamia muistisääntöjä teille jotka seuraavalle tasolle olette siirtymässä:

  • Muista pitää kiinni aterianrytmistä
  • Muista pieni annoskoko, melkein kaikkea voi syödä vähissä määrin ja ateriarytmien mukaisesti.
  • Reilusti kasviksia täyttämään lautasta
  • Paljon vettä
  • Liikkumista päivittäin, edes kotijumppaa jos muuta ei ehdi tekemään. Jumppaa se on pakaroidenkin puristelu (siis omien pakaroiden. Ja siis pakaralihaksia jännittäen..)
  • Kevennä syömistä iltaa kohti. Päivällä oleva välipala ja iltapala ovat samankokoisia energiamäärältä.
Mutta nyt siitä sunnuntain tärkeimmästä asiasta, eli painosta:
Ei tippunut tällä viikolla paljon, mutta kokonaisuudessaan kolme viikkoa VLCD:tä tuotti tuloksen -4,6kg. Olen tähän tyytyväinen ja uskon pääseväni tuonne normaaliin painoindeksiin ehkä jo viikon sisällä. 
Tärkeintä on, että käyrä menee alaspäin 
 
  Kiitos suklaapirtelö <3

Suunnitelmissa on lähteä tänään vielä jumppaamaan ja
illalla hemmottelusauna Guinotin vartalokuorinnan kanssa.
 
 
 
Loppusilauksena sunnuntaille on vielä rasvaukset päästä varpaisiin ja leffailta sohvannurkassa. Mahdollista on, että mustikkajogurtti vaihtuu porkkanoihin ja kevyt kermaviilidippiin jos tässä ihan villiksi alkaa.


Hymyä huuleen, täältä tulee kukkia nutraajille! J
 

 

5 kommenttia:

  1. Hei! Mukava lukea näitä kirjoituksia kun itselläni alkaa ensiviikolla tiukka Nutrilett "kuuri" niin nämä auttavat ja motivoi hyvin. Urheilen 1-2h lähes pävittäin, voiko olla Nutrilett kuurilla samaan aikaan. Muistan kun olin ekalla viikolla menossa vuosi sitten niin iltaisin oli huonoa oloa ja heikotusta. Join vettä 2,5l päivässä. Olen 170 pitkä ja painan 83kg(haluaisin painaa alle 70kg.) Edellinen "kuuri" meni pilalle kun en pystynyt makeaa välttämään, karkit ja muut makeat herkut kiusaavat ja en pääse niistä ikinä eroon(tuntuu aineki siltä :/ ) Olisiko sinulla jotain neuvoa miten saisin tämän kamalan makean himon kuriin. Minulla oli jopa 10viikon personal trainer mutta en saanut painoani alas päin, ainut hyöty siitä oli että sain hieman lihaksia ja joitakin neuvoja vaan makean himo jäi entiselleen :/ Anteeksi pitkä viesti ja sekava mutta en tiedä mitä tekisin. Erittäin kiva blogi sinulla :)

    VastaaPoista
  2. Hei! Kiitos todella paljon positiivisista kommenteista :)

    Suositusten mukaan raskasta liikuntaa pitäisi välttää sillä tiukalla, eli VLCD kuurilla. Jos sinulla on kuitenkin pohjakuntoa ja oma vointi sen sallii, niin tietysti voit urheilla. Voit katsoa tuolta marraskuulta minun ensimmäisen VLCD kuurin etenemistä, sieltä löytyy urheilusta tietoa ihan sykekäyriä myöten. En missään vaiheessa kokenut etten pystyisi harrastamaan liikuntaa, päinvastoin ketoosin saavuttua piti oikeasti käyttää järkeä siinä ettei liikkunut liikaa, kun olo oli niin ylienerginen :)

    Siinä menee suurinpiirtein viikko, että kroppa tottuu VLCD:lle ja tulee ketoosi, niin ensimmäisen viikon heikotus on käsittääkseni normaalia. Kokeile vaikka se ensimmäinen viikko ottaa iisimmin liikunnan suhteen ja jos silti heikottaa, niin syö sitten niitä sallittuja kasviksia sen verran mitä niiltä Nutrilett pirtelöiltä ja keitoilta jää varaa, ettei kuitenkaan 800kcal ylity.

    Aika samanmittainen olet kuin minä ja painokin minulla oli ihan vasta samoissa lukemissa, etköhän sinä sen onnistu saamaan suhteellisen nopeaa lähemmäs 70kg, itse tähtään 69kg tällä hetkellä, mutta tärkeintähän se on löytää se paino missä itsellä on hyvä olla.

    Todella monella on makeanhimo häipynyt nutrauksen aikana. Enemmänkin tulee mielitekoja suolaiseen suuntaan kuin makeaan. Voithan sinä syödä VLCD kuurilla vain pirtelöitä, niin ne on kyllä makeita. Pirtelön voit laittaa pakastimeen, niin saat sitten siitä sorbettia/jäätelöä ;) Kaatuiko sinulla viime kerralla viikonloppuna kuuri?

    Kyllä siitä personal traineristäkin oli sitten hyötyä, kun lihaksia on tullut ja varmasti kuntosi on noussut siinä 10 viikon aikana, minkä vuoksi voit sitten paremmin liikkua myös VLCD kuurin aikana.

    Uskoisin makeanhimon kyllä irroittavan otteensa jos vain jaksat sinne ketoosiin asti sinnitellä. Muista syödä tasaisin väliajoin ne pirtelöt ja vaikka ihan ennakoi sitä milloin voi tulla nälkä ettei mieliteot pääse valloilleen. Lisäksi nopeasti tippuva vaakaluku tuo omaa motivaatiota touhuun.

    Katso vielä tuolta sivun yläreunasta "pikaopas nutraukseen", niin sieltä voi löytyä myös joitakin vinkkejä homman aloittamiseen.

    Ei ollut sekava viesti, vaan oikein hyvä viesti. Kirjoittelehan jos tulee lisäkysymyksiä :)

    Tsemppiä!

    VastaaPoista
  3. Kiitos vastauksestasi!

    Olen nyt aloittanut tiistaina "karkkilakon" en ole vielä sortunut mutta pelkään tulevaa viikonloppua koska yleensä silloin olen yksin kotona ja yleensä tulee leffoja katsottua ja siihen haluaisin jotain naposteltavaa...en vain tiedä mitä ostaa ja sillon yleensä päädyn karkkiin mutta nyt ei ole tehnyt mieli ja olen ollut ilman karkkia jo tiistaista asti ja se on munille jo pitkä aika koska normaalisti söisin joka päivä ja kamalia määriä...(liikun kumminkin niin paljon ettei paino nouse taikka laske, en vain haluaisi jumittua tähän kroppaan..)

    Ajattelin nurtilettilla korvata aamupalan, välipalan ja iltapalan ja syödä lounas ja päivällinen ruokaohjeiden mukaan mitä minulle on annettu koska liikuntaa en mielellään halua jättää nyt kun olen päässyt siihen kiinni ja en halua jättää lemppari jumppia väliin :)

    Toivon että mieleni pysyy nyt vahvana, tahto on ainakin suuri. Tavotteena on nyt saada ainekin yläkroppa(kädet, selkä, rinta) kesäksi kuntoon ettei tarvitse enää hupparissa kulkea koko kesää :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi! Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta. Etköhän sinä vahvana pysy, jos alkaa mieli järkkymään, niin kuvittele minut olkapäällesi torumaan, siis mini-minä :D

      Jos se leffanapostelu on se heikko paikka, niin osta kurkkua, porkkanoita ja kukkakaalia.Lisäksi voit tehdä kevyeen kermaviiliin dipin, niin siitä ei kyllä paljon kaloreita tule! :) Iskosta päähän, että mieluummin HeVi-osasto, kuin karkkiosasto. Eikä nälkäisenä sinne kauppaan.

      Tsemppiä, tsemppiä ja oikein hyvää viikonloppua :)

      Poista
  4. VLCD:n edetessä makeanhimo yleensä menee pois. Jos ei ole erittäin niukkaenergisellä kuurilla hedelmiä voi syödä ja dietorellella on myös sokerittomia karkkeja jotka ovat hyvänmakuisia, ostin kaksi pussia niitä ja jaoin pienempiin annoksiin (kahta makua yhteen astiaan, laitoin kertakäyttömukeihin) niin ei tule syötyä kerralla liikaa.

    VastaaPoista