Blogi on muuttanut: http://sannisunny.blogspot.fi.

keskiviikko 20. helmikuuta 2013

Terveisia Tallinnasta

Kirjoittelen teille täällä hymyillen ihanan loman jälkeen. Ei kyllä ollut epäilystäkään seuranlaadusta, mutta voihan se reissu vähän huonommin mennä jos muut tekijät eivät loksahda kohdalleen. Kävin tämän saman ystävättären kanssa ihan vasta Tallinnassa päivän reissulla, mutta nyt oltiin ihan yötä. Olin saanut Tallink / Silja Line joululahjakortin, niin pitihän se ilmainen matka käyttää. Lisäksi tarvittiin tähän väliin yksi latausvuorokausi ilman jälkikasvuja. Kyseessä siis täysi hotelliin sulkeutuminen ja nauttiminen parhaan ystävän seurasta.

Lauantaina lähdettiin 10:30 Tallink Star laivalla Tallinnaa kohti. Lähtöselvitys oli kyllä älyttömän helppo nyt kun hoksasi, että sen voi tehdä Club One korttia pyyhkäisemällä ja yhdellä klikkauksella. Aamiaisbuffet ostettiin etukäteen, niin ruoka oli nenän edessä jo ennen kuin koko laiva oli edes irtautunut satamasta. Viimeksi olimme Tallink Superstar laivalla ja siellä oli kyllä parempi aamiainen. Kahvi oli vetistä ja vain yksi pöytä oli lämmintä ruokaa varten, saatiin siis jonotella aika kauan. Lisäksi toinen kylmän ruoan linjasto kerättiin nopeaa pois. Sovittiinkin, että seuraavalla kerralla vaihdetaan maata Superstarilla.

Tax freen valikoima oli kyllä yllättävän laaja ja löytyi heti tuliainen pienimmälle perheenjäsenelle, kun siellä oli myynnissä konttaushousut, siis sellaiset pökät missä on jarrutäplät myös polvissa. Saa sitten myöhemmin nähdä miten ne käytännössä toimii vai tuleeko täystyrmäys koko vaatteelle. Vanhempi napero jo meinasi laittaa pökät pipoksi, niin eihän se sitten turha ostos ole vaikka ei jalkoihin menekään.

Maihin saavuttaessa tiedetään sitten seuraavalla kerralla, että voidaan ihan hyvin pysytellä vasemmassa reunassa kun kävellään ulos laivasta. Vasen reuna nimittäin menee ihan samaan paikkaan kuin oikeassa reunassa hissukseen menevät. Ne oikealla reunalla olevat vain menevät portaita ja liukuportaita pitkin, kun vasen puoli menee ramppia alas. Uskomatonta mihin sumppuun ihmiset sitten ahtautuu Tallinnassa kun koko porukka menee loppujen lopuksi vain yhdestä ovesta. Voisi kyllä ovia olla käytössä edes kaksi.

Sitten pari kerrosta alaspäin ja ulkona olikin pitkä jono keltaisia takseja. Ne on aika luotettavia, mutta silti vilkaisen aina, että mittari löytyy. Kielivalinta on monesti ollut vähän arpomista, monet kuskit kuitenkin ymmärtävät suomea. Joskus he jopa puhuvat suomea tai ainakin englantia. Yleensä palveluammatissa olevat miehet ovat ystävällisiä ja naisista taas olen kohdannut ääripäitä, eli joko he ovat todella ystävällisiä tai sitten aika äkäistä/väsynyttä tyyppiä.

Hotelliksi valittiin Tallink Spa & Conference, koska se oli lähellä satamaa ja saimme siis matkat lahjakortilla ilmaiseksi kun yövyimme Tallink hotellissa. Huoneeksi otettiin ihan De Luxe tason huone, että saimme oman parvekkeen. Kesällä aivan varmasti mennään samaan hotelliin, koska nyt jo oli pilkahdus auringosta, helppo rusketus saatavilla. Myös spa puolella ulkoaltaassa on varmasti aika hienoa loikoilla kesällä.

Reissulta ei kauheasti tullut räpsittyä kuvia, koska tämä neito jätti sitten kännykkälaturin tyylikkäästi kotiin, niin olin aivan ystävättären kameran varassa. Kyllä niitä kuvia tuli onneksi tarpeeksi.

Ihania pieniä yksityiskohtia: purkkien etupuoli heijastuu peilistä

Hyvin suunniteltiin ennakkoon, että laivalla syödään aamiainen, siitä sitten hotellille, uimaan, syömään, hoitoihin, meikkaamaan, syömään ja nukkumaan. Kyllä se melkein niin menikin. Syömään ei menty uimisen jälkeen saunatakit päällä, vaan tilattiin ruoka huoneeseen. Lisäkustannusta siitä tuli 6,50€, mutta oli kyllä sen arvoista. Hoitojen jälkeen ei nimittäin tehnyt yhtään mieli istua julkisella paikalla. Tilatessa ruokaa minä hölisin sujuvasti suomea, kunnes mies pyysi minua puhumaan englantia. Sama mies tuli sitten tuomaan ruoan ja pahoitteli sitä että piti puhua englantia. Reippaasti minä siihen vastaamaan ettei minua haittaa puhua englantia, vaan mieluummin sitä puhunkin. Kaikki hyvin ja sitten kun hän lähti, niin sanoin ”ThankS you”. Saatiinpahan hyvät naurut.

Tagliatelleja huonepalvelun kautta & ravintolassa

Kauneushoidot varattiin Hera hoitolasta 30 päivää etukäteen, niin saimme hinnoista -15%. Mietitytti kyllä, että miksi ne niin aikaisin piti varata, kun saman alennuksen saa Club One kortilla. Sellainen asia mikä vähän häiritsi entisenä vastaanottovirkailijana, oli se että meitä ei neuvottu oikeaan paikkaan vastaanotosta. Saavuttaessa kysyttiin, että missähän ne hoidot on, niin meidät ohjattiin saman kerroksen Hera hoitolaan.

Sinne me mentiin sitten sovittuna aikana ja siellä oli sellainen tylympi versio asiakaspalvelusta. Minulla oli printattuna meidän hoitovaraukset ja näytin hänelle paperit, niin tuli kerran väkinäinen hymy ja sen jälkeen oli puhaltelua, koska 1. oltiin väärässä paikassa, 2. hoitovaraukset oli vahvistettu suomeksi tai 3. jotakin muuta. Mentiin sitten alakertaan, siellä palvelu oli ystävällistä ja kävi ilmi siinä vaiheessa, että minun toinen hoito on yläkerrassa ja ystävättäreni keskimmäinen hoito on myös yläkerrassa. Kun varaukset hyvissä ajoin tehtiin, niin luulisi että olisi voinut alakerrassa tapahtuvat hoidot laittaa ystävättärelleni peräkkäin ja sitten vasta se yläkerran hoito. Ihmetytti myös miksei se nainen yläkerrassa jo maininnut mitään ”tervetuloa myöhemmin takaisin” tai muuta vastaavaa.

Alakerrassa oli siis hoikentavan vartalohieronnan mikä oli kyllä hyvä, mutta hoikennustuloksista en tiedä. Hieronnan teki vanhempi nainen joka kysyi välillä onko kaikki hyvin ja oli todella ystävällinen, mutta ei onneksi jututtanut enempää. Ei sitä kunnolla pysty rentoutumaan jos samalla juttelee niitä näitä ja vielä parilla eri kielellä. Lopussa oli aivan upea tunne kun sai pyyhkeiden alla maata ja nainen vielä puristeli paikat läpi, viimeisenä jalkapohjat ja niiden hoitaminen olisi kyllä saanut kestää kauemmin, koska se oli ainoa paikka mihin ei sen kokovartalohoidon aikana koskettu.

Kasvohoito oli sitten siellä yläkerrassa, minne vähän kyllä inhotti siirtyä kun tiesi että on taas edessä se tylymmän naisen kohtaaminen. Ei hän tällä kertaa minulle kyllä sitten puhunutkaan mitään, vaan puhui puhelimessa. Katselin siinä tuotteita, join vettä ja istuskelin kunnes reipas nuori nainen tuli minut hakemaan. Nainen puhui kyllä todella hyvin suomea, ei hänkään onneksi turhia höpötellyt. Minulla oli vielä mielessä kulmien –ja ripsienvärjäys ja se onnistuikin vielä saada kaiken lisäksi.

Ainoa miinus tässä kasvohoidossa oli se, että hän teki väärän hoidon.  Olin nimittäin varannut kuorivan kasvohoidon, mikä olisi kestänyt 55min ja hän teki minulle Beauty Garden kasvohoidon 45min.  Samanhintaisia nuo kyllä oli, että en siitäkään syystä mitään huomannut kuin vasta nyt kun aloin katsomaan hoitojenkuvauksia heidän sivuiltaan. Voin kyllä suositella tuota Beauty Garden hoitoa, koska siinä tuli ihan sellainen tunne että nostettiin ”vanhat kasvot” pois. Olisin kyllä silti mieluummin ottanut sen valitsemani hoidon.

Tässä tilassa kuului lauantaina: "päläpäläpäläpälähehehehihihihheeee!"

ja tänne Ruususet nukahtivat

Hotellissa oli kylpylä jossa käytiin molempina päivinä. Vasta lähtöpäivänä selvisi, että kylpylä kuuluu huoneen hintaan. Tallink hotels sivulla kuitenkin hinnastossa oli, että kylpyläveloituksen on hotellivieraille 10€ ja Tallink Silja sivulla sen taas kerrotaan kuuluvan hintaan. Span vastaanotossa ollut miesvirkailija olikin vähän tympääntyneen oloinen, kun asiaa ihmettelin. Ei tainnut olla ensimmäinen kerta asiaa selittäessä. Kylpylärannekkeen olisi ihan hyvin voinut saada jo hotelliin saapuessa, kun se kuitenkin kuului huoneen hintaan. Samaisella rannekkeella olisi hoitoloissa voinut kuitata hoidot ja ravintolassa ruoan huonelaskulle.

Käytiin respasta kysymässä ensimmäisenä päivänä onko huonepalvelua, niin sieltä tuli kuin tykinsuusta huonepalvelunnumero ja se oli siinä. Olisi ollut ihan mukava siinä vaiheessa saada vaikka ruokalista mistä katsoa annokset ja käydä vaikka itse kävelemällä tilaamassa ruoka ravintolasta, jos vastaanotosta sinne ei voi soittaa. Nopean vastauksen syy selvisi myöhemmin, kun käveltiin vastaanoton takaa missä oli lasiseinä: kolme työntekijää joilla pikaisesti vilkaistessa yhdellä oli ruudulla uutissivut, toisella facebook ja kolmannella jotain todennäköisesti työhön liittyvää.

Onnellinen sämpylänsyöjä

Lohta & ravunpyrstöjä: I-H-A-N-A-A

Illallisella syöty lohiannos muistutti siitä miten mahtavalta voi parsa maistua. Sitä tulee löytymään meidän kaapista tulevaisuudessa paljon.

Matkan ehdottomasti parhaimmat hotellihenkilöt olivat kuitenkin hotellin Nero ravintolassa illalla tarjoillut superystävällinen nainen, vastaanotossa yövuorossa ollut mies joka sai netin toimimaan ja se huonepalvelun "thankS you"-mies joka palveli meitä myös lähtöpäivänä ravintolassa. Heille sata pistettä ja papukaijamerkit.

Mistä tunnet sä ystävän?
Siitä, että hän on pakannut yhteiselle reissulle yllätykseksi hauskan pyjaman <3

Kotimatka menikin hyvin ja liian nopeaa.Tästä tulee kauhean pitkä teksti jos alan vielä siitä kertomaan. Tiedoksi riittänee, että olen kotona.

Paino on nyt ollut enemmän kuin punnituksessa ennen lähtöä, siihen olin varautunut ja itse asiassa nyt kun on lähempänä 70kg kuin 80kg ei painolla ole edes kilon tarkkuudella enää samanlaista merkitystä kuin aiemmin. Viime viikolla kävin salilla aivan takuulla tarpeeksi ja tämä viikko lähti hyvin eilen käyntiin yli -900kcal salikäynnillä. Tänään olin jo Xycling ja Shape tunneilla, toisin sanoen Spinning ja Core tunneilla. Näiden tuntejen vetäjä on aivan uskomaton nainen, ei voi muuta kuin päätä pyöritellä ja ihmetellä miten joku moiseen suoritukseen pystyy viikosta toiseen. Laitoin pyynnön tänään, että hän alkaisi vetämään jotakin fitness tuntia, sellaista mihin sisältyisi lihasten treenaus, ruokavalio opastus ja esiintymistaito. En itse ajatellut pompata Bikini Fitness -kisoihin, mutta monet ovat alasta kiinnostuneet. Kyllä minä ihan pokalla menisin tunneille ja eihän sitä jos sitä joskus menisi johonkin pieneen kisaan missä saisi olla vähän enemmän vaatetta päällä.

Punnituspäivä jo huomenna, koska illalla on lentokoneeseen nousu edessä.
Kaksi aurinkoista päivää jo takana! Tervetuloa kevät, hyvästi humppakahvat! :)

1. Kiva oli kuulla reissustasi.
    Mulla oli tänään punnituspäivä, eikä ollut tippunut yhtään, mutta ei noussutkaan. Samassa jöllötti kun ed viikollakin, mutta tiesin sen ( sorruin ihan tietoisesti voikeipäkakkujen syöntiin , kolmea erinlaista tuoreen lapsenlapsen ristiäisissä, sekä join yhden oluen).
    Ei harmita yhtään, kun tiedän, että tästä on suunta vain alaspäin, pää pystyyn ja tervetuloa uusi viikko.
    -päivi-

1. Moi Päivi, lapsenlapsen ristiäiset on aivan täysi poikkeus ja tapahtuu vain kerran <3 Ihania ajatuksia pienokaiselle ja onnea uudesta nimestä <3

Eikö ole jännä miten nämä "repsahdukset" ei aiheuta yhtään pahaa mieltä, kun ne on täysin ennakkoon suunniteltu :)

Upeaa viikkoa sinulle ja vaa'an notkahdus on varmasti tulossa.